Pop-up Masterclass Instock

Het volgen van masterclasses over allerlei niet onderwijs gerelateerde onderwerpen is onderdeel van de leerlijn ondernemen van dNS en heeft als doel docenten verder te laten kijken dan hun vak of klaslokaal door ze op ideeën te brengen en te inspireren. Of zoals Harry Starren, dean van dNS zegt in het promotiefilmpje van dNS: ‘wat mij altijd weer opvalt is dat leraren bij alles wat we doen onmiddellijk denken: dat ga ik op school ook zo doen!’ Na diverse boeiende masterclasses gevolgd te hebben (over onder ander McKinsey, IDFA en de Dutch Design Week) is het vanaf februari aan ons, de deelnemers van dNS, om in kleine groepen zelf een masterclass te verzorgen.

Mijn groep, bestaande uit Jurgen, Maaike, Tine en mijzelf, is er snel uit over dat onze Masterclass over Instock moet gaan, het restaurant (met vestigingen in Den Haag en Amsterdam) dat voedselverspilling op de kaart zet door te koken met producten die anders het bord niet zouden halen. Een derde van het eten in Nederland wordt weggegooid! Als we Instock vragen om hun medewerking vallen we met onze neus in de boter: Instock Utrecht opent haar deuren en viert dat met maar liefst twee masterclasses over voedselverspilling en milieubewustzijn. We zijn van harte uitgenodigd om daarbij te zijn en vrienden en collega’s mee te nemen. Officieel vindt een dNS masterclass op een laatste donderdagavond van de maand plaats, maar deze kans is te mooi om voorbij te laten gaan. Bij dNS mag je gelukkig altijd valsspelen als het nodig is en zo is onze pop-up masterclass geboren.

img_4319

Bewust eten is belangrijk, maar laten we eerlijk zijn: uit eten gaan moet ook gewoon gezellig en lekker zijn. Instock Utrecht huist in een fantastische oude machinefabriek net buiten het centrum van Utrecht. Het interieur is modern en hip en overal hangen reminders die de gasten aansporen tot het bewust omgaan met voedsel. De bediening en de kok staan ons graag te woord over hun concept. Het menu bestaat volledig uit voedsel dat niet langer verkocht kan worden door Albert Heijn, omdat het niet dagvers is of er gewoon niet meer zo goed uitziet. Vooral brood blijkt in de grote hoeveelheden weggegooid te worden, maar kan een dag later natuurlijk nog prima als toast door het leven. Andere verse producten zijn langer houdbaar door vriezen, fermenteren of inmaken en van gedroogde schillen en peulen kunnen kruiden gemaakt worden. Uiteraard nemen we de proef op de som en we kunnen na het nuttigen van de brunchplank en een pieper biertje tevreden concluderen dat Instock een prima kok heeft. De recensies zijn lovend, zo krijgt Instock op Iens.nl een mooie 8.5.

Onder genot van een kop thee en appelcake van gered fruit luisteren we naar het verhaal van Jorrit Kiewik, de jonge directeur van Youth Food Movement, een nationale jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem. Dat doen ze door het organiseren van evenementen zoals Food Filmfestival, Eetcafés en debatten en het oprichten van een heuse Youth Food Movement Academie, een lesprogramma waarmee jonge professionals en studenten uit diverse sectoren hun kennis over het voedselsysteem vergroten. Het is heel mooi om te zien hoe YFM het bewustzijn van jongeren vergroot en zo een flinke steen bijdraagt aan een toekomst waar we anders omgaan met voedsel.

De tweede masterclass wordt gegeven door Babette Porcelijn, schrijfster van het boek ‘De Verborgen Impact’ dat inzicht geeft in de gevolgen van het menselijk gedrag op de wereld en tips geeft over hoe we kunnen verduurzamen. De quiz waarmee ze haar presentatie begint zet ons meteen op scherp. Zo dacht ik zelf heel bewust met de wereld om te gaan, maar valt er nog wel wat te verbeteren. Ja, ik recycle papier en glas, eet zo min mogelijk vlees en sta niet onnodig lang onder de douche, maar koop ondertussen wel veel kleding, gadgets en andere spullen die ik lang niet altijd nodig heb. Laat het aanschaffen en weggooien van spullen nou net de meest vervuilende categorie zijn! En ik vraag me af hoeveel mensen weten dat de productie van rundvlees op nummer twee staat? Als je dan toch vlees wil eten kun je beter kiezen voor een kippenpootje of een varkensschnitzel.

img_4323Als ik een jonge serveerster vertel over dNS is ze meteen enthousiast en geeft ze aan dat ze pas over voedselverspilling is gaan nadenken toen ze bij Instock kwam werken. Het lijkt haar daarom geen gek idee als er meer aandacht voor dit onderwerp komt op scholen: ‘ik had als leerling wel iets meer willen weten over de manier waarop wij met eten omgaan in Nederland, ik had geen idee dat zoveel van ons voedsel wordt weggegooid. Wat ze hier bij Instock met voedsel doen is echt ongelooflijk’.

De toekomst ligt bij onze leerlingen en hun (klein)kinderen, zij hebben nog een heel leven voor zich en moeten dus ook weten hoe ze zuinig kunnen zijn op de aardbol door op een bewuste manier in het leven te staan. Ik vraag me bijvoorbeeld af of mijn leerlingen door hebben hoeveel impact hun acties hebben en of ze begrijpen welk effect de aanschaf van hun devices en de keuze van hun kleding heeft? Is jouw telefoon nu echt al aan vervanging toe en is shoppen bij Primark wel zo’n goed idee? Harry heeft gelijk: hier wil ik, nee moet ik iets mee in mijn les!

Want hoeveel impact zou ik wel niet kunnen hebben met een toffe lessenserie over de zogenaamde ‘ecological footprint’? Dit onderwerp is eenvoudig te koppelen aan mijn vak (Engels) én mijn supernova opdracht. Hoe ik dat heb gedaan en wat een supernova is

img_4318kunnen jullie lezen in mijn volgende blog, waarin ik schrijf over een bijzondere en activerende les die ik geef met de hulp van een Australische expert op het gebied van duurzaamheid. Tot die tijd hoop ik dat ik jullie, lezers van dit stukje, heb weten te inspireren om ook eens kritisch naar je eigen footprint te kijken, want het kan vast nog een heel klein beetje beter. Dat we Trump niet te serieus moeten nemen weten we allemaal, maar koop daarnaast ook het e-boek van Babette Porcelijn en reis met de fiets af naar een Instock vestiging bij jou in de buurt. Of zet gewoon de verwarming een graadje lager, dat kan ook.

Plaats een reactie